Leone 4WD Estate Van se v září 1972 představilo jako první sériově vyráběný osobní vůz v Japonsku s pohonem všech kol. Zároveň se díky němu Subaru stalo světovým průkopníkem této technologie a v současnosti mají modely s pohonem AWD na globálních prodejích značky podíl celých 98 procent. Všechny tyto vozy jsou vybavené vlastní technikou vyvinutou speciálně pro Subaru: symetricky uspořádaným pohonem všech kol Symmetrical AWD a plochými motory Boxer.
V minulém roce překonalo Subaru milník 20 milionů vyrobených aut s pohonem všech kol. Od té doby jich přibyl téměř milion a dalším důvodem k oslavám je letošní 50. výročí od zrození první čtyřkolky s Plejádami ve znaku. Pohon všech kol tehdy Subaru v modelu Leone vyřešilo relativně jednoduše: na konec převodovky přidalo zubovou spojku, která po sepnutí přenášela točivý moment na spojovací hřídel a dále přes zadní diferenciál na zadní kola. Šlo tedy o připojitelný systém 4×4 bez středového diferenciálu.
Subaru pohon všech kol postupně nabídlo jako volitelnou výbavu i pro ostatní karosářské verze a následně i pro další představené modely. Během let se vystřídala různá technická řešení, v současnosti je nejvýraznějším rysem pohonu všech kol Subaru Symmetrical AWD právě jeho symetrické uspořádání kolem podélné osy vozu a spojení s podélně (a tudíž také symetricky) umístěným plochým motorem Boxer. Nízké těžiště a optimální rozložení hmotnosti v podélné i příčné ose jsou zárukou dobré ovladatelnosti, stability a maximální trakce.
Subaru rozhodně neusnulo na vavřínech a v roce 2005 založilo vlastní výzkumné a vývojové centrum specializované na pohon všech kol. I díky jeho činnosti neustále posouvá schopnosti svých aut, která jsou v posledních letech vybavena například terénními režimy X-Mode pro jízdu v mimořádně náročných podmínkách. Nadprůměrné dovednosti pravidelně potvrzují výsledky odborných testů.
Nejnověji se rozsáhlé zkušenosti uplatnily při vývoji dvoumotorového pohonu všech kol elektrických SUV Subaru Solterra a Toyota bZ4X. Ve společném projektu dostalo Subaru na starosti právě naladění pohonu. Také v modelech s hybridním pohonem e-Boxer, který je k dispozici na japonském trhu i na mnoha dalších po celém světě, bylo cílem nejen dosáhnout snížení spotřeby, ale také využít rychlé reakce integrovaného elektromotoru k ještě lepší citlivosti a ideálnímu rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola.
„Systém pohonu všech kol Subaru, který je jedním z hlavních pilířů značky, byl během více než půl století neustále zdokonalován. I v době směřující k elektrifikaci a s technologií elektrického pohonu budeme náš vyspělý systém dál zdokonalovat, aby byla zajištěna jedinečnost Subaru spočívající v unikátní kombinaci stability, jízdní dynamiky a ovladatelnosti,“ řekl Tomomi Nakamura, prezident a výkonný ředitel Subaru Corporation.
Publikováno 1. 10. 2022